БЕСПЛАТНА ДОСТАВА ЗА СВЕ ПОРУЏБИНЕ ПРЕКО 3000 РСД НА ТЕРИТОРИЈИ СРБИЈЕ

Со на косовску рану

Со на косовску рану

О роману „Косовка девојка“ Драгице Павловић

Роман Драгице Павловић „Косовка девојка“ занимљива је и узбудљива прича која поред тога што читаоца одмах везује драматуршки добро осмишљеном фабулом, има и другу димензију: она гребе и досипа со на живу косовску рану, коју би данас многи најрадије да забораве.

Павловићева нас уводи у причу лако и ефектно, као што је и завршава. Све почиње покушајем силовања на сеоском извору, убиством Турчина, и наставља се кроз драму избегличког живота у централној Србији. Судбина главне јунакиње, Данице, само је претеча масовних егзодуса који ће уследити двестотинак година касније, с тим што су се времена и прогонитељи променили. Та чињеница овом роману, чија се радња дешава на почетку деветнаестог века, даје сурову и за неке нежељену актуелност.

Ауторка слика своје ликове лако и пластично, радња се одвија динамично, и кад читалац једном загризе мамац - нема натраг. Напротив, он се трза као упецана риба, али према напред, у нестрпљивом ишчекивању онога што следи.

Оно што импресионира у овом роману јесте идила сеоског живота, као и описи природе и свакодневнице, упркос тешким временима, у чему помало подсећа на „Село“ првог руског нобеловца Ивана Буњина.

Међутим, ауторка није прионула на посао у намери да мења свет и помера границе људских вредности. Њена жеља, по свему судећи, била је да непретенциозно исприча једну топлу, питку људску причу, с националним ореолом у позадини, и у томе је сасвим сигурно успела.

Оно што посебно фасцинира у овом делу јесте људска доброта и солидарност, која провејава кроз готово све ликове, тако да и нема негативних јунака, осим „проклетих Турака“ Гледајући из данашње перспективе, човек не може а да се не запита да ли је то само идеализована визура ауторкине маште, или - шта се то са нама, као народом, десило за двеста година.

На крају, ауторка завршава причу ефектно, непретенциозно и ненаметљиво, као што је и почиње, само с пуно наде. Младен се враћа на бојиште с пуно оптимизма, без сумње у коначан исход и његов повратак, као да они уопште нису упитни. Наслућује се и ћарру епЉ романсе Милене и Душана. Уместо соли на рану, с почетка овог текста, то у овом времену безнађа делује као мелем.

Уместо „Косовке девојке“ са платна Уроша Предића, која вида ране јунацима на косовском бојишту, Драгица Павловић нам нуди једну сасвим нову, другачију српску хероину: жену која и вида ране, и рађа и подиже децу, и бори се „као мушко“ за свој и опстанак свога племена. На крају, човек може само да зажали што је таквих јунака све мање ван литературе.

Вјекослав Радовић, новинар

Вјекослав Радовић

На апр 14, 2022

Контактирајте нас путем WhatsApp

Boxed:

Sticky Add To Cart

Font: