• -30%
  • Novo

Veselin Čajkanović - O srpskom vrhovnom Bogu

500 RSD
350 RSD Uštedite 30%
Porez je uključen

O starim srpskim bogovima nemamo mi, kao što je poznato, nikakvih neposrednih dokumenata — ni domaćih, ni stranih, ni savremenih, ni docnijih; nemamo, drugim rečima, u rukama ništa. Očevidno je, dakle, da ti bogovi, ako ih je bilo i u koliko ih je bilo, pripadaju vremenu koje je za nas preistorijsko, i da se pitanje o njima ne može ni rešavati uobičajenim istorijskim metodom. Pri svem tom, naš položaj, ma koliko da je nepovoljan, nije bezizlazan. Nauka o religiji ipak je u mogućnosti da drugim putevima dođe do potrebnih saznanja i donekle rekonstruiše našu mitsku prošlost. Na ovom mestu biće učinjen pokušaj da se bliže odredi ličnost starog srpskog vrhovnog boga, njegova priroda, oblast i funkcije. U vezi sa ovim, biće govora o vrhovnom bogu kod ostalih Slovena, i kod drugih indoevropskih naroda.

Povez
Količina

Poslednji put kada je ovaj proizvod kupljen: 20. 09. 2021.

 

Politika bezbednosti

 

Politika isporuke

 

Politika povraćaja

O starim srpskim bogovima nemamo mi, kao što je poznato, nikakvih neposrednih dokumenata — ni domaćih, ni stranih, ni savremenih, ni docnijih; nemamo, drugim rečima, u rukama ništa. Očevidno je, dakle, da ti bogovi, ako ih je bilo i u koliko ih je bilo, pripadaju vremenu koje je za nas preistorijsko, i da se pitanje o njima ne može ni rešavati uobičajenim istorijskim metodom. Pri svem tom, naš položaj, ma koliko da je nepovoljan, nije bezizlazan. Nauka o religiji ipak je u mogućnosti da drugim putevima dođe do potrebnih saznanja i donekle rekonstruiše našu mitsku prošlost. Na ovom mestu biće učinjen pokušaj da se bliže odredi ličnost starog srpskog vrhovnog boga, njegova priroda, oblast i funkcije. U vezi sa ovim, biće govora o vrhovnom bogu kod ostalih Slovena, i kod drugih indoevropskih naroda.
Pre nego što bismo, međutim, učinili ma kakav pokušaj, moramo dati određen odgovor na jedno načelno pitanje: naime, da li je stara srpska religija uopšte znala za bogove. Na to pitanje ima se, jasno i bez kolebanja, odgovoriti da su Srbi, u vremenu koje je prethodilo hrišćanskom, izvesno imali predstave o ličnim bogovima. Na ovakav zaključak daju nam pravo, pre svega, opšta posmatranja u okviru istorije religije. Utvrđeno je da bogovi, sa širokim funkcijama, sa određenom individualnošću, sa ličnim imenima, i sa drugim osobinama koje ih kao bogove karakterišu (natčovečanska moć, potpuna ili relativna besmrtnost, blaženstvo, i druge) postoje i da su postojali i kod mnogo primitivnijih naroda no što su bili Srbi pred svoj prelazak u hrišćanstvo. U toj tezi slažu se svi pretraživači bez obzira na pravac kome pripadaju: i filozofi  i etnolozi koji su ispitivali religije današnjih „prirodnih” naroda, i filolozi koji posmatraju stvari u istorijskoj perspektivi. „An ein zentrales Problem — kaže Oto Vajnrajh (Archiv für Religionswissenschaft 28, 1930, 343) — das Werden und Wesen des Gottesglaubens, hat man gewaltige Arbeit gewendet, und trotz aller Verschiedenheit der Lager, aus dem die Forscher stammen, und ihrer Anschauugen im einzelnen doch da Hauptergebnis gewonnen, dass ein Gottesglaube, also Religion, nicht erst das Ergebnis einer langen genetischen Entwicklung ist, sondern shon ganz primitive Stämme ausgesprochene Gottesvorstellungen besitzen”. Istoričari, arheolozi i lingvisti utvrdili su da su bogove poznavali svi indoevropski narodi — računajući tu, naravno, i Slovene — i to nesumnjivo još u praindoevropskoj zajednici. Da su Sloveni znali za bogove, može poslužiti kao dokaz i sama reč bog, koja je (iako možda pozajmica iz iranskog) zajednička slovenska. Kada su, dakle, za bogove znali i Sloveni i svi drugi Indoevropljani, i drugi primitivni narodi, otkuda bi se moglo pretpostaviti da ih stari Srbi nisu poznavali? Kada smo već spomenuli reč bog, treba naročito naglasiti da se ona u vrlo mnogim srpskim izrazima javlja izvesno u značenju starinskog, prethrišćanskog boga. Mi ćemo dakle smatrati kao utvrđenu činjenicu da je stara srpska religija poznavala bogove, i to će biti polazna tačka u našim ispitivanjima.
Iz nauke o religiji znamo da svako božanstvo ima svoju oblast, svoj kult, i svoje legende. Ni bogovi iz starog srpskog paganizma, u ovom pogledu, svakako nisu činili izuzetak: i oni su imali svoju oblast i funkcije, i njima su upućivane molitve i prinošene žrtve, i za njih su vezivana razna verovanja, legende, kultni običaji. Šta se, međutim, desilo sa svim tim onda kada su Srbi napustili paganizam i pristupili hrišćanstvu? Mi, opet iz nauke o religiji, dovoljno znamo da ovakve stvari ne iščezavaju tako lako, i da su među njima naročito otporni kultni običaji i verovanja. Kada su Srbi primili hrišćanstvo, produžilo je sve ovo da živi i dalje, samo je sada dobilo hrišćansku interpretaciju, i vezalo se za pojedine ličnosti iz hrišćanskog kruga. Mi, dakle, imamo razloga verovati da su kultovi i tradicije, koji su nekada bili vezivani za starinske bogove, preneseni sada, u manjem ili većem obimu, na druge natprirodne ličnosti, u prvom redu  na današnje svece. Prema tome, u našim nastojanjima da o starim srpskim bogovima što saznamo, moramo mi najpre poći od kulta današnjih naših svetaca, i od tradicije ,o njima. U toj oblasti sa najvećom verovatnoćom možemo računati da ćemo naći ostatke starinskog panteona i uspomena na nj.

494 Kom.

Detalji

Format
A5
Broj strana
230
Pismo
Ćirilica
Godina izdanja
2021

Možda vam se svidi

chat Komentari (0)
Trenutno nema komentara.